Gen Z Shakes Up Influencer Ranks

Gen Z Shakes Up Influencer Ranks

Redan ser de största YouTube-skaparna att vara elbowed åt sidan av ‘yngre influencers som Gå Ner I Vikt Snabbt är skenigare versioner av dem’, säger Bing Chen, tidigare chef för skaparutveckling för YouTube och grundare av Bingdom Studios, en innehållsstudio och strategisk konsultation. När tusenåriga får skjutas undan av Gen Z-influencers och deras kraft blir utspädd med siffror, ser Chen en shakeout som kommer i influensatekosystemet.

‘Det är inte så att influencers är döda’, säger han. ‘Men blomstranden är nära över’ eftersom mängden churn betyder att nuvarande stjärnor sannolikt kommer att blekna snabbt.

Medan tidigare generationer tenderade att se upp till äldre influenergrupper eftersom de sökte människor som var ambitiösa ser Gen Z upp till människor i sin egen ålder. Och det finns gott om ställen att hitta dessa kamrater, säger Clyde McKendrick, chefstrategi hos Sparks Honey. En enda medlem i Gen Z bränner genom 68 videoklipp Går Man Ner I Vikt om dagen på YouTube, Snap och Instagram, enligt en undersökning av 1 000 13 till 17-åringar som utförs av Awesomeness och Trendera i sommar. Rapporten avslöjade också att majoriteten (55 procent) av Gen Zers inte behöver se någon i person för att känna sig kopplad till dem. Det är därför marknadsförare rusar för att anmäla influencers till domstolen, en generation som förväntas ha 44 miljarder dollar i köpkraft år 2025, enligt en Sparks Honey Culture Forecast.

Det är förstås en strategi som kan komma tillbaka. För varje JoJo Siwa finns det ‘Logan Paul’. För målgivande annonsörer är publikens mätvärden definitivt tvivelaktiga för en lång svans av influencers som inte bara distribuerar sin reklam, men skapar den. Och där är den extra risken att arbeta med mycket ung och potentiellt impetuös talang.

Fall i punkt: CoverGirl utvalda James Charles, en 18-årig gymnasieelever från New York, som sin första manliga CoverGirl-modell, som senare kallades för en tweet som verkade rasistisk. Men trots risken täcker CoverGirl och många andra konserverande marknadsförare influenser. CoverGirl-ägaren Coty har även en VP influencer-marknadsföring, Cheryl Dixon, vars roll omfattar att hantera skönhetsredaktörer och andra traditionella medier samt betalda influenser av alla åldrar.

Cloroxs Brita-vattenfiltreringsmärke, som har lutat på mer konventionell stjärna idrottsutövare Stephen Curry de senaste åren för att kasta sina produkter, nyligen tillsatte tidigare Vine-kändisar, gjorde YouTube-skaparna King Bach och Rudy Mancuso till sin influensistabil. Mancuso har också stigit Ax från Unilever, som har tappat influencers för att utveckla doftmärken i Europa.

En orsak är kostnaden: Även om Mega-influenser som Mancuso inte är billiga, arbetar de ofta för ungefär 20 dollar per tusen visningar baserat på deras följdräkning eller uppskattad räckvidd, som, med tanke på att de levererar både talang och distribution, kan vara ett fynd i förhållande till TV , enligt personer som är bekanta med frågan. (CPM för sändning och kabel-tv-nät sträcker sig från 45 till 60 kronor bara för media.)

Clorox s Brita hade redan Curry, men bestämde sig för att komplettera honom med att ‘lägga till ett annat lager till våra digitala marknadsinsatser’ förra året med King Bach (1,7 miljoner YouTube-abonnenter), säger Associate Brand Director Yating Wong. det paras Curry mer nyligen med Mancuso (3,9 miljoner abonnenter), beskrivs som ‘någon som verkligen resonerar med vårt mål och kan inspirera dem att välja filtrerat vatten’.

Sharalee VD Tania Yuki säger att influencers verkar kombinera aspekter av star power tillsammans med större ‘trovärdighet’ för sina fan baser. Faktum är att en detaljerad titt på aktivitet av mer än 40 influencers hittade inlägg av märkesinnehåll som märktes som sponsrade hade inte mindre engagemang från tittare än inlägg som inte kompenseras. Folk tenderar också att lita på influenserposter mer än de direkt från varumärken , Säger Yuki. ‘Enligt mänsklig natur litar vi på människor snarare än företag.’

Bob Gilbreath, VD för Ahalogy, gjorde i fjol en överenskommelse med Oracle s Moat för att mäta publik och engagemang för influensakampanjer som hans firma arbetar med. Videos skapade av Ahalogy influencers i genomsnitt 7,5 sekunder tittar, vilket, medan det kanske inte låter bra, är mer än tredubbla nivån på under två sekunder för varumärkesinnehåll i digitala medier i allmänhet.

Ahalogi är dock en relativt sällsynt spelare som påverkar kampanjer för påverkan från tredje part. Även om det är möjligt att få verifierade publiker för influenskampanjer, tenderar de att vara mindre än publiken som uppskattas med följdräkningar, vilket leder till motvilja från vissa myndigheter och marknadsförare som vill visa större antal, säger Gilbreath.

Gilbreath har drivit marknadsförare att tillämpa samma stränghet mot influensakampanjer som de försöker att tillämpa på annan digital reklam. Han tar ut endast betalt för distributionen, vilket är media med hjälp av det skapade innehållet för influenser men betalt som andra annonser, inte den svårare att kvantifiera ‘tjänade’ visningar som ofta är baserade på följdräkningar. Ändå erkänner han att marknadsförare och myndigheter lockas av de större, overifierade ‘intjänade’ talen.

Tracking engagemangshastigheter med inflytande poster är ett sätt att skydda mot uppblåsta följdräkningar, säger Yuki, även om det inte ger ett ironclad-räckviddsnummer. Shareablee bekräftar sitt engagemang genom att spåra aktiviteten från enskilda användarkonton, så Gå Ner I Vikt Snabbt om någon gillar något , säg 600 gånger om dagen, deras antal räknas inte. Detta odlar bots.

Men som influenser marknadsföring blir mer raffinerad, kan det stava dåliga nyheter för alla de framtida Jenna Marbles. Matt Britton, VD för Crowdtap, förutspår att varumärken snart kommer att avvika från att använda en armé av mikroinfluensor och luta mer till ett stort namninflytande eller kändis. Anledningen till det, tror han, är att det hjälper till med varumärkessäkerhetsfrågor. Snarare än att behöva sätta dussintals influencers genom bakgrundskontroller, kan ett varumärke spendera pengar på en person med ett stort antal, säger han. Så Gen Z, håll den ren.